Tillgänglighet
UX
Visit Linköping & Co
Bakgrund
När vi på Oh My kom in i bilden hade Visit Linköping & Co två olika sajter: visitlinkoping.se och konsertkongress.se. För att strömlinjeforma sitt arbete och erbjudande landade ansvaret på oss att ta fram en webblösning som kunde samla de två sajternas innehåll på en och samma webb. Beställningen var tydlig: Visit Linköping & Co ville ha en hemsida som var modern, tidlös och lätt att använda både för besökarna och de som skulle administrera den. En hållbar sajt helt enkelt.
Lösning
Resultatet blev en sajt som tickade följande boxar:
- Modern och tidlös
- Enkel att använda
- Tillgänglighetsanpassad
- Optimerad för SEO
- Best practice vad gäller både kod och design
Innan projektet startade satte vi ett konkreta mål: att bli topp fem Webperf:s lista över landets bästa besöksnäringssajter. Webperf sätter ett betyg mellan 1,0 och 5,0 på webbplatser med viktiga samhällsfunktioner i Sverige. Innan lanseringen i november hade Visit Linköping & Co:s sajt en score på 2,82, och en månad efter lanseringen låg den trea på Webperf:s ranking över de bästa besöksnäringssajterna i Sverige med en score på 4,38.
Nöjd kund och nöjda sajtbyggare – great success!