Förpackning

Branding

GinGin

Smaken av en salt överläpp, en rosa himmel och ljudet av ett asgarv. När vi skapade en identitet åt ginvarumärket GinGin satte vi känslan i första rummet. Resultatet blev ett lekfullt varumärke och en dödssnygg flaska.

Bakgrund

Där många konkurrenter jobbar med en sober, skandinavisk estetik där platser och natur tar stor plats ville vi sticka ut hakan med färg, form och känsla. Ledorden blev lekfullt, mysigt och sexigt. Vi inspirerades av parfymvärlden och dess förmåga att måla upp platser och känslor, skapa förväntan, fokusera på minnen och skapa flaskor som är som små konstverk. Parfymvärlden pratar doftminnen – vi vill prata smakminnen.

Lösning

För att få till en lekfull tonalitet valde vi att jobba mycket med upprepningar. Vi snackar om Tom Colliolins, Happy Hourour och Chin Chin. Lekfullt, sexigt och mysigt går igen även i designen av flaskan och etiketten. Vi leker med upprepningar i form av spegelvända illustrationer. Typsnittet Swear valdes på grund av dess lekfullhet och oortodoxa version av kursiven som heter Cilati – italic baklänges – vilket också är sättet den är ritad på (och vad passar för övrigt bättre än ett typsnitt som heter Swear till en så j*vla god gin).  Men mest av allt vill vi att GinGin ska förmedla en känsla.

Känslan av en första kyss, din väns skratt och blicken som din flört ger dig på dansgolvet. Det är trots allt kvällarna, platserna och människorna som du delar ginen med som gör den så god. Därför pratar vi inte om en gin med lingonsmak i kommunikationen, vi pratar om känslan den ger när du dricker den.

Our team
No items found.
Our team
Christopher Hall
Chairman
Gurjit S. Bedi
Managing Partner
David Parker
Managing Partner
Sam Wilson
Partner
Owen Hardy
Vice President
Our team
No items found.