
Kommunikation
Branding
Strategi
Ishockey-VM
Med ansvar för kommunikation och marknadsföring tog Oh My och People People People (PPP) an sig rollen som en integrerad del av VM-organisationen för 2025 IIHF Ishockey-VM 2025, Sverige & Danmark med fokus på biljettdrivande marknadsföring. Resultatet: 297 000 sålda biljetter och ett slutsålt mästerskap i rekordfart.
Uppdraget var att skapa ett av de mest engagerande mästerskapen där pulsen skulle kännas runt om i hela staden med det tydliga KPI:et att sälja 250 000 biljetter i Stockholm, Avicii Arena. Det krävdes en flexibel, kostnadseffektiv och kreativ organisation för att lyckas. Oh My var med från start till mål – från planering och strategi till produktion och genomförande av kampanjer. Teamet byggdes med resurser från hela nätverket People People People (PPP) med Oh My som lead byrå och kompletterade marknadschefen på VM-organisationen med våra kompetenser. Arbetssättet både krävde ett mycket tight partnerskap där vi delade både risk och framgång tillsammans.
Insikt/Lösning & genomförande
Med insikten om att många biljettköpare till ett ishockey-VM traditionellt köper biljetter sent inpå starten av ett mästerskap (2024 IIHF Ishockey-VM rapporterade att 20% av försäljningen skedde under mästerskapet) behövde vi vår strategi anpassas efter detta.
Under 2023 fokuserade vi på strategi, plan och förankring. Från 2024 gick vi över i produktion med ett exekutivt team som levererade allt från grafiskt material till PR, innehåll och aktivering. Vi arbetade nära kunden med dagliga avstämningar och tog ett stort ansvar för helheten från start fram till det sista pucksläppet.
Resultat och KPI:er:
- 297 000 sålda biljetter (förbi målet på 250 000)
- Tidig försäljning, högre än tidigare mästerskap
- Hög medial närvaro genom proaktiv PR
- Total räckvidd av PR-insatser 83,028,596
- Totalt PR värde är estimerat till 25,892,523 SEK
- Betalda annonseringen genererade ca 31,4 miljoner exponeringar
- Trygg, kostnadseffektiv och lyckad arbetsprocess med VM-organisationen












