Om du förstår hela rubriken så får vi gratulera, då har du nämligen tagit dig förbi det första – och största – hindret i din väg mot att bli finsk copywriter hos oss på Oh My! Men mer om det senare!
Oh My är en byrå som finns i Sverige, Norge och sedan ungefär ett år tillbaka – Finland. Även om vi har ett kontor i Helsingfors så utgår det mesta vi gör mot den finska marknaden från Stockholm, där också du kommer att sitta. Så trots att du tillhör Oh My Finland kommer du att sitta med 40 svenska medarbetare i Stockholm och ingå i ett av teamen.
Oh My Finland är ett nytt och expansivt affärsområde vilket innebär att vi vill att du är intresserad av att jobba mot den finska marknaden, med finska kunder och svenska kunder med koppling till Finland. Du är en erfaren copywriter med koll på text och det digitala landskapet och vilka trender som råder på de stora sociala medie-plattformarna.
Så, är du en copywriter som digital kreatör som söker en schysst arbetsgivare som tror på att kompetens måste kompletteras med ett personligt driv för lyckas – då är vi troligtvis en riktigt bra match!
Okej, till det viktiga:
Dina arbetsuppgifter:
- Skriva copy och text på finska, men det är en konkurrensfördel om du även är bekväm att skriva på svenska och engelska. I copy/text ingår allt från rubriksättning och CTA:er, till annonscopy och redaktionella artiklar – text är din grej helt enkelt och du har inga problem att anpassa tonalitet och vinkel utifrån vad uppdraget kräver.
- Skapa annonsmaterial för sociala medier och andra digitala ytor. Vi har duktiga designers du kan ta hjälp av, men vi vill att du har god koll på trender och koncept på sociala medier och kan ta en idé hela vägen till skarp text.
- Hantera kunders konton i sociala medier. Allt från publicering av innehåll till moderering av kommentarer.
- Anpassa innehåll och annonsering efter syfte, målgrupp och målsättning. Plus att ha en god känsla för vilka kanaler som passar för den aktuella annonsen eller kampanjen.
- Testa, analysera och iterera och hitta rätt kanalval baserat på data och feedback. Du gillar att testa dig fram och lära dig av erfarenhet snarare än att fastna i jakten på perfektion utifrån subjektiva tankar.
I din roll som digital kreatör och copywriter i teamet för Oh My Finland kommer du samarbeta såväl med kollegorna på Oh My, som med våra byråkompisar inom People People People, bland annat Trickle.
Vi ser gärna att du:
- Har erfarenhet av att skapa innehåll för sociala medier och rör dig vant på plattformarna, speciellt på Meta och LinkedIn.
- Att kunna skriva och prata flytande finska är ett måste. Om vi får drömma är du också bekväm att skriva och prata svenska och engelska. Men återigen, finskan är det viktigaste!
- Har gedigen erfarenhet av Finland – såväl landet, kulturen och språket som näringslivet och marknaden. Koll på den svenska marknaden är ett plus, men inte ett måste från start.
- Har ett öga för design och samspelet med copy. Vi förväntar oss alltså inte att du ska vara en designer, men att du förstår samspelet mellan de två och kan anpassa text därefter.
- Vet vad som fångar uppmärksamhet – SNABBT. Första sekunden i en video eller orden i en rubrik och ingress är viktig för att fånga din tittare/läsare – och du vet hur man gör!
- Har förståelse och intresse för vilka KPI:er som är rätt för olika annonser i en funnel.
- Ser det som en självklarhet att hålla koll på och testa hur olika AI-verktyg kan effektivisera och förbättra din contentproduktion. Både på kort och lång sikt.
- Tycker det är roligt att vara med i ett växande affärsområde där kreativa idéer och förslag får ta plats.
Pluspoäng om du har koll på:
- Den täta och snåriga djungeln av annonsformat och placeringar på diverse plattformar som till exempel Meta, LinkedIn och TikTok. Du vet vad som funkar var! Har erfarenhet av UGC eller influencer marketing.
- Senaste trenderna på sociala medier och tycker det är spännande att följa med plattformarnas utveckling och hur olika målgrupper använder dem.
Det var allt om oss, dig och jobbet som finsk copy hos oss på Oh My! Är det dig och dina kunskaper som beskrivs? Och är du sugen på att ta nästa steg på en snabbfotad byrå med korta beslutsvägar och goda utvecklingsmöjligheter? Då hoppas vi att du hör av dig!
Skicka in din ansökan så snart som möjligt – urval sker löpande. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (med sex månaders provanställning). Vi ser gärna att din ansökan inkluderar ditt CV och ett fritt formulerat personligt brev, eller annat valfritt format.
Ansökan skickar du till: corinne@ohmy.se Märk mejlet med “Copywriter Oh My Finland”.
Vid frågor om rollen, vänligen kontakta affärsområdesansvarig Corinne Grönholm på corinne@ohmy.se alternativt ring på 079-098 62 52 (Sverige) eller 050 400 1804 (Finland).
Byrå, schmyrå…
Småless på den mallade byråmodellen? It’s a match! Hos oss ser vi gärna att du drejar din egen karriär: byt roll, testa nåt freaky, starta ett företag i företaget? Äh, vi testar!
Här kan en skribent spotta en designidé. En designer kan komma på nyord. En utvecklare kan sälja. Vi har våra huvuduppdrag, men det hindrar inte någon att doppa tårna i främmande vatten. Vill du ha kul? Vi har kul.
Vi har kunder i spannet småstads-korvmoj till globalt möbelföretag. Vilket ger ett riktigt bra spektrum av möjligheter. Och så kör vi lite goa föreläsningar och kurser då och då. Så att du kan bli lite bättre på ditt jobb eller bara få något att berätta om vid nästa släktmiddag.
Kör!
Med risk för att sparka upp en öppen dörr – det är folket på Oh My som gör oss och våra kunder bättre. Så med både företagets och våra kollegors bästa i åtanke uppmuntrar vi alltid till initiativ från alla våra medarbetare.
Det har satt sig i ryggmärgen att säga ”kör!” när en idé droppas, för är det något vi numera vet så är det att det alltid är bättre att testa nytt än att inte göra något alls. Hit or miss – vi kör!
För just sådana medarbetarinitiativ har lett till att vi idag har fem välmående dotterbolag som alla startade med någon som sa. ”Du jag har tänkt på en grej”.
Så vill du inte bara tänka, utan göra också, är Oh My rätt plats.
Schysst™
”Schysst. Jätteschysst. Supernice.”
Ja, så vill vi att en karriär på Oh My ska kännas. Oavsett om den pågår i ett år eller under flera decennier. För grejen är den att vi vet att precis som i gruvan, på bruket eller på ekonomikontoret så är det inte alltid hoppsasteg till jobbet. Men vi har gett oss fan på att försöka bygga en arbetsplats där det alltid känns lite bättre att komma in.
För att lyckas med det har vi under det senaste decenniet lanserat ett gäng schyssta initiativ. Och inte sällan från våra egna medarbetare.
Luftlön. Betald promenad på arbetstid – schysst.
Svettlön. Träna och få lite extra klirr i kassan – jätteschysst.
Det uppgraderade kollektivavtalet. Läkarbesök på arbetstid, bättre föräldraflex, terapi till alla, och mycket mer – supernice.