Facit Bar

Sprit och galej

Krögarhjälten Jörgen Engdahl och drinkkingen Emil Åreng skulle öppna en ny bar i Umeå. Och inte bara det, de skulle bara servera svenskproducerad mat och sprit. Vi pratade, vi möttes i kärleken till Staffan Ling (Umeås finest) och resten är historia. Och att en av ägarna valde att gadda in den blivande grafiska profilen måste ses som ett gott betyg.

Kontaktperson

Andreas Johansson

070 646 66 14

Insikt

Emil Åreng och Jörgen Engdahl är inga duvungar i branschen. Men trots att de gjort allt (isch) så ville de hitta en ny mat och sprit-vinkel i hemstaden Umeå. För att branda satsningen kontaktade de oss på Oh My för att bidra med web och branding. Och under våra samtal och möten märkte vi att här fanns personligheter som stack ut, personligheter som vi ville förmedla i hur varumärket Facit Bar uppfattades.

Lösning

De här grabbarna hade svaret. Med en tydlig vision om sin bar och en inställning att vilja visa hur (till exempel) en gin & tonic SKA smaka tog de namnet Facit. Det tog vi sedan ut i det grafiska manéret med skoltidsflirtade rutmönster och blyertsdoftande uttag. Ett skissigt och kluddigt manér som gör att de baranställda kan bidra med grafiskt material.

Staffan Ling i headern, en penna man kan kladda med och en tonalitet som visar på tydlig självdistans och självförtroende blev resultatet. Baren går såklart i samma manér och vår handritade Staffan Ling vakar numera också över isen i isladan på Teg.

Resultat

  • Guld i Svenska Designpriset
  • Vinnare i Bartender’s Choice
  • Nominerade Stora Turismpriset
  • Inte gått i konkurs än
Kompetenser

Copywriting

Design

Interaktionsdesign

Tonalitet

Visuell identitet

Webbutveckling

Varumärkesstrategi

“Fan vad bra”
– Emil Åreng, Facit Bar

Klurar du på vad vi skulle kunna göra för bra grejer ihop? Hör av dig!

Kontaktperson

Andreas Johansson

070 646 66 14

Älvsbyhus

Hem för alla

GinGin

GinGin

Bastard Burgers

Like a Bastard

Biovärme Sverige

När illustration möter innovation

Oh My logo